Alla inlägg under januari 2017

Av Suzana - 31 januari 2017 10:00

Denna vecka tänkte jag köra med några klassiska tips på hur du kan spara in på energikostnaderna i våra hem...

 

 

1. För att spara på värmekostnaderna så finns många bra enkla knep, som tex att täta dragiga fönster och dörrar...

Vi har tejpat våra fönster med sk fönstertejp som finns att köpa på bla Ica och vips sparade vi in ett par grader i vårt gamla kråkslott...

Häng draperier för dörrar och fönster...eller varför inte sy en "dragkorv" och lägg i fönster eller vid den dragiga ytterdörren...

 

En enkel beskrivning hittar ni HÄR:

 

 

(Bildkälla: Google)

 

2. Kör alltid full disk och tvättmaskin när ni diskar/tvättar och varför inte slopa torktumlaren som bara drar en massa onödig el och häng tvätten istället...

 

 

(Bildkälla: Google)

 

...det finns många finurliga torkställningar att hänga tvätten på eller varför inte hänga tvätten ute sommartid, få saker doftar så gott som kläder som torkat i sol och vind <3

 

3. Och istället för att alltid dra fram dammsugaren så fort det blir lite skräpigt så passa på att få lite extra vardagsmeditation och använd en gammal hederlig sop och sopskyffel...

 

 

 

...inte en massa oväsen och det tar inte så värst mycket längre tid heller.

 

Ja det var några fler spartips från mig som verkligen försöker ta det lugnt och vila just nu...har minimerat mina måsten maximalt och försöker meditera, vila och ta hand om mig själv <3

 

Önskar er alla en fortsatt fin tisdag!

 

 


Av Suzana - 25 januari 2017 12:09

Har ju redan nämnt att jag inte mår tipp topp, har dragit ner på tempot en hel del...men det har inte hjälpt och nu känner jag att jag är farligt nära en total kollaps...både fysiskt och psykiskt...

 

Har dragit hårt i handbromsen och orkar knappt någonting...sitter mest rakt upp och ner...tankarna är rörigare än vanligt, minnet skall vi inte ens tala om...somnar i ett...faller i gråt...deppar...

 

 

Kroppen värker grymt...skallen spränger...mår illa...osv...

 

 

 

Är helt enkelt helt slutkörd...

Av Suzana - 24 januari 2017 10:00

Denna veckas spartips kommer att gå i återanvändningens tecken...

 

 

...att återanvända istället för att kasta och spä på sopberget spar ju både på miljön och din plånbok så...

 

1. Se om du kan laga eller göra något nytt utav dina gamla kläder/saker innan du kastar och köper nytt...

Lappa och laga som dina far och morföräldrar gjorde, det finns alltid böcker, youtube videos, mm om du vill lära dig att tex stoppa strumpor, byta dragkedja, lappa dina jeans, sy shorts utav jeansen, laga punkan på din cykel, byta packning i kranen, mm, mm...

Och kom ihåg att det mesta finns att köpa beg och man behöver inte alltid köpa sprillans nya saker, många gånger är det bättre kvalitet på äldre prylar.

 

2. Köp inte plastpåsar varje gång du är till affären, ta med en tygkasse som du kan använda om och om igen... Varför inte sy en egen utav tex en gammal gardin eller något annat lämpligt tyg du har hemma. Ett tips är att klippa upp en plastpåse och använda som mall.

Eller om du vill köpa så finns bla denna snygga tygkasse...

 

 

...att köpa HÄR.

 

3. Och sist men inte minst vill jag slå ett slag för disktrasan som du kan använda om och om igen istället för de "engångsvarianterna" man köper (visst dom går att koka och tvätta ett ex antal gånger dom med, men långt ifrån dom jag pratar om...), nämnligen den virkade/stickade disktrasan som du eller en händig vän/släkting lätt slänger ihop och sen stolt kan använda i nästan all evighet... ;)

 

 

Jag brukar köpa billigt bomulls/lin garn på loppis/rea och virka mina på en kväll.

 

<3 Billigt och miljösmart <3 

 

Ja det var mina tre spartips för denna vecka, hoppas att ni gillade dom! =)

Av Suzana - 18 januari 2017 20:33

Då kör vi vidare och avslöjar ännu ett utav mina kanske lite mer udda intressen, nämnligen prepping...den som inte är bekant med begreppet kan kika på bla denna länk eller söka info på tex google, youtube, osv där det finns en uppsjö utav olika artiklar och videoklipp, mm i ämnet...

 

För mig är prepping något som går hand i hand med det jag i övrigt vill sträva emot, nämnligen att bli så självförsörjande det bara går i en vanlig villa trädgård...

 

Nu är jag ju inte extrem på något som helst vis, som tex de man kan hitta i Usa där dom bygger bunkrar och drar på sig en massa vapen och annat...men jag försöker ändå vara lite förbered på ev kommande kris... och har därför byggt upp ett litet lager med mat, ljus, filtar, vatten, batteridriven radio, mm, mm så att jag och familjen skall i alla fall klara oss någon vecka utan större problem...

 

 

 

En kris behöver ju inte betyda att det blir krig, utan det kan ju även vara tex ett längre strömavbrott eller att någon blir arbetslös, mm...

 

Hur som helst så kan det ju aldrig skada att vara förbered.

 

 

 

Eller hur tänker ni?


Av Suzana - 17 januari 2017 10:00

En ny vecka och nya spartips...

 

 

...denna vecka tänkte jag prata om hur man kan spara på matkostnaderna...och detta är ju ett sånt stort ämne man kan tipsa hur mycket som helst om så tre punkter är omöjlig och likaså är det ju naturligtvis att kunna tipsa om alla sätt man kan spara in på inom detta ämne...

 

Ni får gärna komplettera med fler tips i kommentarerna... =)

 

Den största punkten inom detta ämne är ju självklart att minska matsvinnet, vi slänger ju galet mycket mat! Det kanske inte är möjligt för alla att totalt få bort sitt matsvinn, men alla kan ju göra något...

Tex:

Ha en plastbytta i frysen där du tärnar och stoppar ner tex den där korvsnutten som blev över, den där halva löken som inte gick åt i receptet, dom två ledsna köttbullarna som ingen orkade äta, mm i...och när byttan börjar bli full och du får ett gäng kalla potatisar över så kan du steka ihop en helt underbart god pytt i panna!

 

 

 

Massor utav matvaror som börjar bli ledsen kan få förlängt liv i frysen som tex purjolök, paprika, tomater, mm...skär/tärna och frys... 

 

Ostkanter rivs och fryses så har du perfekt ost till pizza, gratäng, paj, osv...

 

Nästan varje dag besöker jag våra lokala matbutiker i jakt på halva priset varor med kort datum, perfekt när man vill få mycket mat för pengarna.

 

Bara att frysa eller ta hand om på lämpligt vis.

 

Likaså finkammar jag deras annonsblad efter bra priser på varor jag behöver.

 

Stirra er inte blind på "bäst före datum", använd sunt förnuft och lukta, smaka och känn efter. Fabrikörerna har ju enbart satt ett bäst före datum med god marginal för att slippa få klagomål för dåliga produkter och antagligen också för att lura oss att kasta och köpa nytt helt i onödan.

 

Ledsna grönsaker kokas ihop till "grönsaksröror" som jag fryser och sen använder som bas i tex köttfärssås, grytor och soppa.

 

Torka gammalt bröd (ej mögligt självklart) och mal till eget ströbröd.

 

Köp billigare storpack utav varor du använder ofta som ris, pasta, mjöl, mm.

 

Laga mat från grunden...godare och mycket billigare...gör gärna storkok så du har färdigt i frysen när orken eller tiden inte finns.

 

Lika så med bröd utav alla de slag.

 

Gå ut i skogen och plocka bär, svamp, örter, mm...torka, koka sylt, frys, gör te, mm...

 

Känner ni någon med trädgård så kanske ni kan få plocka frukt och bär gratis, finns även en del att plocka på olika allmänningar.

 

Har ni egen trädgård/balkong/lämplig fönsterbräda så kan ni ju även odla en del grönsaker, kryddor, mm själv också.

 

Som sagt om detta ämne kan man prata om hur länge som helst och jag kommer säkert att beröra det fler gånger, men det får räcka för denna gång nu i alla fall. ;)

Av Suzana - 15 januari 2017 18:24

Har gjort mitt bästa för att vila så mycket som möjligt på sista tiden (vilket inte är det lättaste när man har myror i brallan, allt för många tankar och ideér och får panikångest utav att känna sig "onyttig"...men, men...)...ägnat mycket tid i min soffhörna, virkat, kikat på youtube...

 

 

...och självklart gosat en massa med mina små älskade pälsbollar <3

 

Vid lite piggare stunder så gjorde jag lite smått pyssel...

 

       

...bla denna tavla utav en gammal tavla som jag hittat vid en dumpstring, klisterlappar och lite färg...inte så tokig om jag får säga det själv... ;)

 

     

 

Och en lampskärm är på G till gossens blivande nya rum (...som jag också fixar med lite i taget...)...temat är medeltida borg/ dragon age...

Blir förhoppningsvis till belåtenhet för sonen när det blir klart.

 

Har sen länge tänkt prova på att göra fruktläder...

 

       

 

...så tog ett par askar mango ur frysen, tinade, mixade med lite honung, bredde ut tunnt på plåt och gräddade i ugn 50grader med luckan på glänt tills det "kändes rätt".

Resultatet blev god så även en dubbelsats med jordgubb (frysta och hemodlade), lite honung och banan har blivit till.

MUMS!!

 

Mums blev det även med pepparkaks "bollar"...hade en del deg kvar i kylen som jag ville göra åt men orkade inte kavla och dona så jag tog en "enklare" väg...

 

       

...skar till, rullade och gräddade...

Enkelt och minst lika gott som "riktiga" pepparkakor <3

 

Så det är i alla fall en del utav vad jag gjort på sistone, vad har ni gjort? =)

Av Suzana - 10 januari 2017 11:59

Tänkte lämna en liten läges rapport för er som undrar varför jag är så tyst här inne på bloggen...ja förutom mina förhands inställda spartips inlägg då...

 

Jag mår helt enkelt skit just nu...

 

 

...har kört för hårt med mig själv de senaste månaderna...ignorerat alla kroppens varningssignaler...

 

 

...så nu känner jag mig som en utvriden disktrasa...värk i varje fiber i kroppen...öroninflammation och huvudvärk...halsont...kraftlös och matt både fysiskt och psykiskt...mm...

 

Försöker ta det lugnare...rida ut panikångest attackerna...vilar...

 

 

 

...blir säkert piggare snart igen...men inte idag...

Av Suzana - 10 januari 2017 10:00

Då är det tisdag igen och vi kör på med ännu fler spartips...

 

 

Denna vecka tänkte jag tipsa lite om hur man kan spara på detta med födelsedagspresenter och julklappar...

 

1. Passa på att köpa lämpliga presenter/klappar när det är rea, jag passar tex även på att köpa saker under fel säsong då dom är mycket billigare för att butikerna oftast har begränsat lagringsutrymme (tex pulka på våren)...nästa års första julklappar är redan inköpt till mer än halva priset...

Julklappspapper, mm är ju oftast galet billigt så här efter jul också (även om det finns billigare alternativ även här, som jag tipsar om längre ner...).

 

2. Skaffa ett "presentskåp" att lägga alla dina fynd i, så slipper du leta som en galning när det är dags att ge bort presenten/klappen...

Perfekt med en presentgömma när barnen kommer hem och berättar i sista minuten att " - Jag är bjuden till Lisa på kalas i eftermiddag..." och plånboken gapar tom.

 

3. Gör egna klappar, nätet svämmar över utav enkla och oftast tokbilliga DIY tips på olika presenter du kan göra själv och ge bort, tex bodyskrubb utav socker, kokosolja och lite citronsaft...eller en virkad/stickad disktrasa...osv...

Och varför köpa dyrt presentpapper när du tex kan slå in klappen i barnens fina teckningar eller tidningspapper...eller varför inte sy presentpåsar (tips jag delade i min julkalender förra året...) som kan återanvändas om och om igen... =)

 

 


Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards