Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Tekakor och odlingstips..

Av Suzana - 5 mars 2012 00:50

Sitter här mitt i natten i vanlig ordning..tankarna snurrar i skallen så jag kan inte varva ner och sova..övriga familjen sussar i alla fall gott..skönt att det är sportlov så jag inte behöver släpa mig upp i ottan för att väcka barn..hoppas nu bara inte lilltrollet är allt för morgonpigg imorgon/idag..


Och vad gör då en virrpanna som jag när man sitter här vaken..jo jag tänker och funderar på ett par saker som tack och lov distraherar mina annars rätt dystra tankar..

 

 Bla. funderar jag på om jag skall börja baka mer matbröd..borde ju bli billigare än köpebröd..eller har jag fel?

Tror jag skall slänga ihop tekakor med havregryn i och testa på barnen imorgon..ingen ide att baka bröd om inte ungarna accepterar och tycker om ju..

 

Tips på gott, billigt, enkelt matbröd mottages tacksamt! =)

 

Sen funderar jag på hur jag bäst skall utnyttja vår lilla balkong i sommar..katterna skall ju få lite "sommarlov" där ute men jag skulle gärna vilja odla lite där också..inte "bara" blommor utan ätbart alltså..kanske så man kan skörda och "konservera" lite inför vintermånaderna..dryga ut matkassan..

 

Frågan är bara vad?


Nån med erfarenhet av balkongodling som kan ge lite tips?

Kanske mangold? Sockerärtor? Rabarber?

 

 

(bild hittad via google)

 
 
Emma

Emma

5 mars 2012 08:27

Du kan ju alltid använda trädgården i huset att odla i. Om ni inte hyrt ut det eller så?

Hur som helst. Jag brukar baka ett mycket, mycket enkelt bröd. Jag lägger mina i brödformar och dom blir kanon. Här har du receptet; http://www.tasteline.com/Recept/Vitt_brod

Du kan ju mixtra lite med det efter egen smak.
Hoppas det kan hjälpa dig :)
Min pojke äter det utan problem :D

Kram

http://leonsmamma.bloggagratis.se

 
sofia

sofia

5 mars 2012 09:46

Vi brukar odla tomater, sallad & mangold på balkongen, funkar jättebra & ger hög avkastning om det är skapligt soligt. Tror det går att odla det mesta om man bara vill. Kan rekommendera ikeas odlingskassar, funkar jättebra på balkongen. Krasse ger vackra ärliga blommor! & så brukar vi använda nässelvatten - gratis extremt näringsrik gödning!

http://madebyspunk.blogspot.com

 
Ingen bild

Annastina

5 mars 2012 14:48

Jag har inte tagit mig så mycket tid framför datorn det senaste, men idag behöver jag beställa till butiken, så när jag ändå sitter här börjar jag med det viktigaste... läsa din blogg!
Ser att du fått mitt paket! Hoppas du får nytta av det jag skickade. Vore kul att se resultat här i bloggen framöver! :)
Ja, nu får jag väl ta tag i beställningen, så jag hinner det före pysselträffen!
Sköt om dig! <3
Kram!

Suzana

5 mars 2012 19:30

Tack än en gång gumman! Och du kommer absolut att få se resultaten här i bloggen.. =)

Sköt om dig och de dina!

 
Rotbuserkes Gård

Rotbuserkes Gård

5 mars 2012 14:49

hej på dig jag bakar ju en del matbröd.Du kan ju pröva mitt vardagsbröd.Gör ju på en höft men tag 25gr jäst löses i 5-8 dl vatten salt lite honung eller socker ½ dl minst olivolja eller någon annan olja sen 3-5dl rågsikt och resten vetemjöl(special tar jag)(ibland slänger jag i frön av olika slag man kan ju ta någon brödkrydda men mina gillar inte de)samma konsistens som bulldeg blir bra.Jäs 30-50 min. rulla frallor jäs 30 min.grädda i 225-250* 7-10 min beror ju på ugnen Billigt blir det och gott .Jag gör frallor mina barn har alltid gillat det bättre än limpor.Tänker ni ha öppet på Torsdag? Gun

http://Blogg

 
Annefia

Annefia

5 mars 2012 15:15

Jag älskar att odla ätbara saker på balkongen! Hm... Ska nog skriva ihop ett inlägg med lite tips och funderingar om det men medan du väntar kan du kolla http://blogg.fialand.com/category/prat/balkongen/ och även min gamla balkongblogg på engelska http://annefiasbalcony.blogspot.com/

Snabba svar: Mangold funkar, sockerärtor funkar men rabarber tror jag blir svårt, den är ju perenn och ger dålig skörd dom första åren plus tar väldigt stor plats. Mina bästa tips = tomater och rosenbönor, dom har givit VÄLDIGT god skörd på min balkong.

http://blogg.fialand.com

 
lena

lena

5 mars 2012 17:39

Jordgubbar i ampel går bra lika så tomater...finns ju såna i ampel oxå. :)

http://lenahaga.blogg.se

 
Ingen bild

FIA

5 mars 2012 20:37

jÄTTE GODA LIMPOR OM ÄN LITE SÖTA MEN ATT VARIERA MED GÅR DET JU BRA. 1 LITER VATTEN 2 PK JÄST 1PK FARINSOCKER 4 ÄGG 3 TSK SALT NÄSTAN EN PÅSE RÅGSIKT. GÖR 6 ST LIMPOR SOM FÅR JÄSA PÅ 2 PLÅTAR GRÄDDA I 200 GRADER PENSLA SEDAN MED SIRAPSVATTEN.GODAST EFTER EN DAG. LYCKA TILL

Suzana

5 mars 2012 22:46

Tackar så mycket för tipset! =)

 
Tyg och otyg

Tyg och otyg

5 mars 2012 22:43

Att baka eget bröd måste ju vara ett av de enklaste och mest lönsamma besparingsknepen. Köpebröd är ju sjukt dyrt, blir helt förfärad varje gång jag köper det. :)
Tomater och sallad har jag också odlat på balkongen med viss framgång. I år ska jag prova bondbönor, kanske några andra bönor/ärter och mangold eller spenat, tänkte jag. Även kryddörter är ju bra, känns lite lyxigt att använda i maten.

http://tygochotyg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards