Direktlänk till inlägg 27 juli 2011

Kantareller..

Av Suzana - 27 juli 2011 20:07

Idag har vi hunnit med en liten tur ut i skogen igen..älskar att vara ute i skog och mark..idag letade vi än en gång efter skogens gula guld kantareller och denna gång gick det betydligt mycket bättre..

 

Ca 5,5 liter närmare bestämt..

 

 

 

..några trattisar fick också följa med i farten..

 

    

 

 ..nu har jag rensat..fryst in det mesta..gjort underbar kantarellsås till kött och klyftpotatis och sparat lite i en skål till en smarrig macka senare ikväll..

 

 

 

..frågan är bara vad jag skall göra med mina trattisar..men ja ja.. =)

 

   

 
 
Annefia

Annefia

27 juli 2011 20:28

Åååh så härligt mycket svamp!

Mitt bästa trattistips är att du helt enkelt torka dom (på lite hushållspapper på en bricka). Suverän konserveringsmetod (förvaras i glasburk med tättslutande lock sen) och du kan enkelt fylla på med fler trattisar när du hittar.

Torkade trattisar kan smulas ner i såser o dyl som krydda, malas och blandas med salt till trattissalt eller helt enkelt läggas i blöt en stund och sen användas som färska svampar. Syltade trattisar är helt ljuvligt med!

http://blogg.fialand.com

 
Fröken Prickig

Fröken Prickig

28 juli 2011 18:51

Ser att du är flitig med pysslet och i skogen, jag tror jag tittar in på en sån där kvällsmacka:)

http://Frokenprickig.blogg.se

 
Tyg och otyg

Tyg och otyg

29 juli 2011 21:06

Håller med om att trattkantarellerna ska torkas, om du nu inte redan ätit upp dem förstås. :)
Fina fynd också! Skulle du kunna tänka dig att sälja eller byta en bit av dekorplasten? Jag kom nämligen på en idé häromdagen som innefattar just mönstrad dekorplast. :) Du kan väl maila mig isf, så kommer vi överens om nåt!

http://tygochotyg.blogspot.com

 
Ingen bild

metronyx

30 juli 2011 09:45

Hej min kökshäxa : ) Hoppas allt är bra med er. Vi hade det bra tills madamerna blev förkylda och vi fick åka hem lite tidigare. Kantarellfrossa huh? Jag måste lära mig att hitta guld på det där viset. Ser att du inte postat på några dar så då är allt stressigt antar jag. Keep up the good work!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards