Alla inlägg under februari 2016

Av Suzana - 12 februari 2016 21:17

Igår kom jag då hem ifrån ett par dagar i vackra Jämtland, närmare bestämt Ås som ligger strax utanför Östersund där jag och min vän Lars då gått på kurs i hur man gör glass och sorbet...


 


Och vilken glass sen, helt underbart god och ingen vanlig fabriksgjord glass kommer ens i närheten utav smaken utav äkta glass mathantverk!


Här kommer lite foton ifrån kursen för den nyfikne...


         


...foton tagna utav ett par utav de andra kursarna (som tur var då jag inte fick med mig kameran)...


 


Bara orken återkommer så skall jag testa att göra lite glass här hemma också...   


MUMS!!

Av Suzana - 9 februari 2016 12:35

Nu packar jag för fullt här hemma och skall resa bort ett par dagar...

Jag och min vän Lars skall nämligen fara på något så spännande som en kurs i hur man tillverkar glass och sorbe!


 


Kursen är genom Eldrimner och dom håller ju god kvalitet på sina utbildningar i olika mathantverk så de skall bli riktigt spännande och intressant!! =)


Så nu får familjen klara sig utan frun i huset i ett par dagar så far jag på "husmors semester"... ;)

Av Suzana - 7 februari 2016 14:06

Igår hade vi då födelsedagsfika för goa maken, blev en del go´fika uppbullat...


 


...själv mår jag mest illa utav alla sockerbomber, men maken och gästerna lät sig väl smaka... =)


   


Har bestämt mig för att försöka äta lite bättre...är så himla dålig på att sköta kosten och äta flera ggr per dag...min gamla ätstörning som gör sig påmind...suck...


Var nyss ut i trädgården...planerade för nya odlingsbäddar, kikade till höns & bin, mm och passade på att plocka med mig lite grönkål på vägen in...

  

 


...skall testa att göra en värmande grönkålsoppa...

En början god som någon eller hur? 

Av Suzana - 6 februari 2016 21:29

Såg en gammal stråhatt inne på loppis och vips ploppade en tokig ide upp i huvudet...inget ovanligt att jag får lite små galna ideer då och då, så det är väl inget överraskande men ändå... ;)


Köpte hatten och väl hemma plockade jag fram ett tidigare loppisfynd, nämligen en lagad gammal porslinsfågel...


  +    =


...och tillsammans blev dom inget annat än en lite tokrolig vägghängd "fågelholk"...


 


...inte så dumt va? =)


 


Hatten fäste jag på en pappskiva (...som jag först tapetserade med en bit gammal tapet, skymtar lite i bakgrunden utav fågel på det stora fotot...), gjorde sedan hål i själva hatten, limmade in fågeln och lite "dekorgräs", pyntade med ett "nytt" dekorband och blommor från en slaktad ljusmanscett, mm.  


Nån mer som fått tokroliga ideer på sistone?


Fattas även fåglar inne på loppis så jag får lägga på ett kol nu...tre fåglar klar i helgen...


 


...men fler skall det bli som sen skall monteras  på olika vis innan dom är redo för försäljning... 


Hann in en snabbis på erikshjälpen innan loppisöppning idag också...


   


...resultat: En fin blå skål och lite pysselmaterial.

Av Suzana - 4 februari 2016 22:42

Idag fick jag gå lös i sonens gamla kapsylsamling och fick plocka på mig ett gäng godingar som jag tänker använda mig utav i framtida pyssel...


 


Hm kanske finns det någon coca cola fantast som vill ha ett grytunderlägg...


   


...och vilken nostalgiker skulle kunna motstå ett utav gamla Loranga kapsyler...




...inte jag i alla fall...


Skaparlusten glöder!! ;)

Av Suzana - 3 februari 2016 22:15

Det har blivit en hel del pysslande på sistone...när kroppen strejkar och orken inte är på topp så är det skönt att bara sitta och pyssla en stund och få "rymma in i sin kreativa bubbla" och förtränga smärtan en stund...


Så ett gäng med kaffekoppar har fått nytt liv igen...


 


...och några nya miniatyrvärldar har växt fram...


     


...ett riktigt roligt och rogivande pyssel...och jag har många fler koppar och miniatyrer som ligger och väntar på att jag skall få ett inspirationsryck igen...

Kul! ;)


Lyckades även få med mig en stor påse med kapsyler när vi var på cafe idag, så nu lyser kreativitetens lampa klart här hemma och först ut är detta...


 


...grytunderlägg... =)


Inte så tokigt eller vad säger ni?



Av Suzana - 3 februari 2016 21:46

Igår hade vi då ännu en "Återbruk & pysselcafe" kurskväll inne i Abf´s lokaler igen...alltid lika kul och kreativiteten är på topp i vanlig ordning...


Kicki roade sig med att klippa till material till en blivande matta utav gamla jeans...


 


...och Lars både täljde...


 


...och pysslade med trådslöjd...


 


Själv målade jag ett par lager på en gammal fotoram som jag planerar att sätta in ett sött vykort i (gratis kort från ica)...


     


...och fortsatte projekt "hur mycket man kan få utav en kasserad tröja" som resultrerade i en "förvaringsburk" och en nåldyna att fästa på armen...


 


Och som alltid så stoppade vi oss Go´fika, både laktos och glutenfritt! ;)

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards