Alla inlägg under mars 2012

Av Suzana - 7 mars 2012 01:26

Då sitter jag då i vanlig ordning uppe sömnlös och tankarna far som yra höns i skallen på mig..hopplöst när man inte kan "stänga av" och bara sova..suck.. =(

 

Så vad distraherar jag mig med inatt då..jo jag roar mig med att sitta och titta runt inne på google..vad skulle jag göra utan denna underbara sökfunktion?  =)

 

Försöker bla. komma på något nytt att baka till södran..blir lite tjatigt att baka samma och samma hela tiden..har hittat några intressanta recept som jag skall fundera vidare på.. =P hehe..

 

Sen har jag sökt på påskpyssel..tänkte jag skulle roa dom minsta barnen pyssel nån dag..hittade lite rolig inspiration i alla fall som jag tror skulle kunna passa både 4-åringen och 12-åringen..

Eller vad tror ni?


 

       

(alla bilder hittad via google) 


Nej för sjutton..dax att göra ett nytt försök att natta kudden..

Natti natt <3

Av Suzana - 5 mars 2012 18:49

Testade då som jag tänkt att baka enkla tekakor med havregryn i idag och dom gick verkligen hem hos alla barnen! =) Superbra!

 

  

 

Tusen tack för tipsen jag fick till förra inlägget..både när det gäller brödbak och odling..

 

Skall testa recepten på mina barn och fundera vidare på min balkongodling..

Har i alla fall bestämt mig för några sorter och skickat efter ekologiska fröer hos Runåbers fröer..bla. paprika, mangold, sockerärtor och ringblomma.

Tomatplanta tänker jag fuska med och köpa färdig planta..har ju inte plats att driva upp allt för mycket plant här i vår lilla lägenhet.. ;)

 

Och jag & goa L har bestämt att vi skall passa på att köra lite extraöppet uppe på södran den här veckan, det är ju sportlov och många "hemvändare" besöker byn.

 

Så denna vecka har vi även öppet torsdagen. Kl.12-18..

I övrigt öppet fredag och lördag i vanlig ordning.. =)

 

Skall försöka rensa fram lite nytt och fylla upp loppiset med och nybakat blir det som vanligt..kanske lite matbröd också denna gång.. ;)

 

Av Suzana - 5 mars 2012 00:50

Sitter här mitt i natten i vanlig ordning..tankarna snurrar i skallen så jag kan inte varva ner och sova..övriga familjen sussar i alla fall gott..skönt att det är sportlov så jag inte behöver släpa mig upp i ottan för att väcka barn..hoppas nu bara inte lilltrollet är allt för morgonpigg imorgon/idag..


Och vad gör då en virrpanna som jag när man sitter här vaken..jo jag tänker och funderar på ett par saker som tack och lov distraherar mina annars rätt dystra tankar..

 

 Bla. funderar jag på om jag skall börja baka mer matbröd..borde ju bli billigare än köpebröd..eller har jag fel?

Tror jag skall slänga ihop tekakor med havregryn i och testa på barnen imorgon..ingen ide att baka bröd om inte ungarna accepterar och tycker om ju..

 

Tips på gott, billigt, enkelt matbröd mottages tacksamt! =)

 

Sen funderar jag på hur jag bäst skall utnyttja vår lilla balkong i sommar..katterna skall ju få lite "sommarlov" där ute men jag skulle gärna vilja odla lite där också..inte "bara" blommor utan ätbart alltså..kanske så man kan skörda och "konservera" lite inför vintermånaderna..dryga ut matkassan..

 

Frågan är bara vad?


Nån med erfarenhet av balkongodling som kan ge lite tips?

Kanske mangold? Sockerärtor? Rabarber?

 

 

(bild hittad via google)

Av Suzana - 3 mars 2012 23:54

Jag blir näst intill förfärad när jag ibland tittar in i grovsoprummet här där vi bor..fattar inte varför folk slänger fullt funktionsdugliga och felfria saker istället för att skänka dom vidare till bättre behövande eller varför inte sälja på typ loppis och få en liten slant i handen istället för att späda på det hysteriska slit och släng samhälle vi lever i..

 

Måste erkänna att ibland trots att maken skäms kan jag bara inte låta bli att plocka med mig nån sak som jag helt enkelt inte skulle förlåta mig själv om den saken skulle försvinna ner i förbränningen i värmeverket eller dylikt..grämmer mig för att jag inte kan "rädda mer" ibland dock..

 

Som i veckan då jag slängde sopor samtidigt som vaktmästaren hade fyllt upp släpvagnen med grovsopor som slängts och jag såg två perfekta gamla pinnstolar och en gammal fin jordglob ligga där och bara skrika på hjälp..hade inte vaktmästaren just suttit i traktorn och pratat i mobilen och jag varit mindre stressad så hade jag absolut frågat om jag inte hade fått tagit sakerna..men nu blev det ju inte så och det skär i hjärtat att jag inte väntade tills han pratat klart..men men..gjort är gjort..

 

Jag är en containerråtta och stolt över det så det så..  ;) <3

 

 

(bild hittad via google)

Av Suzana - 2 mars 2012 21:22

Tänkte visa ett litet livstecken här på bloggen medans bulldegen jäser..blir ett sent bullbak inför morgondagens försäljning på södran..tiden bara rusar ju iväg.. Vet att jag lovade dyrt och heligt i söndags att jag skulle skärpa till mig och uppdatera oftare här i bloggen..men orken och lusten har varit som bortblåst och jag mår allt annat än bra just nu..skam den som ger sig dock..


Vad har då hänt denna vecka..


Måndagen började med att älsklingen lyckades fastna i bandslipen på jobbet och miste skinn och större delen utav nageln på höger tumme..när han ringde mig på väg till akuten fick jag en chock och luften gick helt ur mig.. Tack och lov mår han förhållandevis bra och har inte allt för ont..usch va man blir orolig såna här gånger..


Resten av veckan har varit som i en dimma..har flytt in i pysslandes värld en hel del..

Bla är Stellas filt klar och likaså en docksängsfilt (plus sängkläder: täcke och kudde som jag sydde ihop idag..) som nu finns till försäljning i gossens gamla docksäng uppe på södran..

 

  

 

Stellas filt fick en röd kan medans dockfilten fick en grön för att matcha sängens gröna och rosa färg.. Skall slå in bebbefilten innan jag nattar kudden ikväll och förhoppningsvis kan jag äntligen få se vår lilla sessa live för första gången imorgon efter södrans stängning.. =)

 

Och i vanlig ordning har det blivit en hel del bakat till södran..bakade vaniljbullar, kokostosca och banankaka igår..banankakan hann dock inte utanför dörren innan mina fikasugna söner fick fatt i den.. ;) hihi..

 

 

 

En del nytt har landat inne på loppiset..funderar på att fota lite och lägga upp här på bloggen..fresta er som bor en bit bort att besöka Edsbyn och oss på södran vid tillfälle.. ;) hehe..

 

Nu tror jag degen har jäst färdigt så då säger jag tack och godnatt för denna gång och hoppas jag får tummen ur att blogga snart igen.. <3 <3

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards