Alla inlägg under juni 2010

Av Suzana - 21 juni 2010 20:14

När jag och familjen sen flyttar till nya huset (..nej vi har inte fått sålt vårt ännu..men självklart skall vi sälja och flytta in i nya eller hur..positivt tänkande! =) hehe..) så kommer jag att sakna min trädgård och framför allt mitt växthus med vinrankan som jag planterade första sommaren i huset och som gav druvor för första gången förra sommaren..

 

      

 

I nya husets "trädgård" finns det bara en massa ogräs och oreda just nu..där har ingen jobbat på åratal så det är bara till att kavla upp ärmarna när man kommer dit..hinner väl inte såå mycket denna sommar + att det ju är mer akut att få ordning inne innan jag får sätta spaden i jorden.. =)

Av Suzana - 21 juni 2010 19:56

Det har blivit lite gott gjort sen igår i alla fall..hallongrottor, kolakakor och långpannerutor..tar ju lite tid när man skall få till typ en 150st utav alla sorter minst..pust..

Sanna in action..

       

Ja ja det är bara att "kämpa vidare", baka någon sort varje dag ett tag nu..sen hämtar vi upp svärföräldrarna från Enköping i helgen så då kommer svärmor hjälpa mig baka också..


Vi blir bara ca. 40-45 pers på bröllopet men det går åt mer ätbart än man tror så det gäller att ta i med råge.. =)


Av Suzana - 20 juni 2010 18:48

Idag har jag haft noll lust att städa och "styla" här hemma eller baka och dona inför bröllopet, mm..har bara velat bort bort bort hemifrån..

 

Sagt och gjort..jag och älsklingen stoppade in minstingen i bilen och for ut på en liten söndagstripp..

Började med att besöka Mittjasvallen som finns en bit utanför byn..lillgossen bara älskar att vara där med alla djur, fika och bara njuta utav lugnet..härligt! <3

Åt en sk. ovanåkerssmörgås idag..hårt tunt ugnsbakat ovanåkersbröd, messmör och hemost..sååå himla gott!!

Rekomenderar den varmt! =)

 

Efter det så blev det en tripp till tre sommarloppisar som jag inte hunnit besöka tidigare..

Och i vanlig ordning så blev det en del fynd..bla: 2 utav dessa underbart charmiga blomkrukorna (rejäla ca.25cm hög), 5kr/st..

  

 

En massa stuvbitar i varierande prisklass..

    

 

En bricka, dansk hjärteburk och en kopp älsklingen ville ha till bröllopet..25kr tillsammans..

  

 

Och sist men inte minst en mysig duk i retro stuk 10kr..

  

 

Det var dagens fynd och det mest intressanta vi gjort idag..nej nu slipper jag inte ifrån längre..dax att baka.. =)

 

Av Suzana - 18 juni 2010 19:57

Sitter och funderar..jag och älsklingen har ju planerat buffe och sen fika på bröllopet..skulle vilja ha lite tips på roliga recept..nån som har några bra förslag?

Hittills har vi bestämt..

Buffen:

Potatissallad (letar något gott recept..)

Fläskfilé

Kassler

Rostbiff

Tjälknöl

Pastasallad

Rissallad

Brytbröd (bra recept sökes..)

Grönsakssallad

Kalla såser (recepthjälp tack..)

 

Fika:

Mockarutor/kärleksmums

Kokostosca

Hallongrottor

Bullar

Kolakakor

Chokladsnittar

Muffins

(mer tips tack, enkelt men gott..)

 

Måste hitta på några roliga recept till en gäst som inte tål gluten också..vegetarianerna går med på ris eller pasta salladen..inte lite det här med planering inför bröllop.. =) <3

  

Av Suzana - 18 juni 2010 12:35

Det är hemskt facinerande att googla och leta inspiration till det stundande bröllopet..ta detta med bröllopstårta..man kan hitta de mest fantasifyllda skapelser ta tex denna asiatiskt inspirerande godsak..

  

..eller varför inte denna fantasiskapelse..

  

..en bok kanske..

  

..eller en bukett i marsipan..

  

 

Nej det lutar mer åt denna stil på vår bröllopstårta..

      

..lite fantasilöst kanske men tror nog det blir bäst för både oss och vår tårtbakerska.. Eller vad säger du Aina? =)

 

Av Suzana - 18 juni 2010 09:34

Igår tog vi en pause ifrån alla måsten..tog minstingen i bilen och åkte på en liten tripp..började med ett par loppisar..det vanliga mitt i byn där jag fyndade några udda fat och lite "guldtyg"..

 

Bötade 45kr för dessa.. 


Ett nyöppnat (åtminstone för mig..) ute i ovanåker, där jag hittade en "glasburk a´la gammal lanthandel" (lite skadad men ack så charmig..) 20kr och tre frukostskålar i läckra färger 20kr för alla..

 

Hittade även två "knapprör" för 20kr/st och ett par söta gardinkappor för en 20:a..

  

 

Efter det blev det en liten tur in på långhedsvägen där vi bla. besökte en öppen lantgård (har tappat namnet ur minnet tyvärr..) där man fick titta på djur utav alla det slag..om jag inte missminner mig så fanns där gamla lantraser..ekologisk odling (såg bla att dom sålde dom gammeldaxa äppelträden som verkligen trivs i vårt klimat..något att fundera på till nästa trädgård kanske..), stenugns bageri med bla bak utav surdegs bröd, fik med ekologiska produkter, mm.. Lite dyrt men annars väl värt ett besök.. =)

 

Efter det styrde vi kosan hem till mina goa morföräldrar i vängsbo..där fick jag ett par kartonger med gamla handarbetsböcker som jag skall gå igenom senare (mycket hamnar direkt i förrådet nu så jag har det "rent" här inne för ev visning..) och en näve gamla röda knappar (skall behålla dom i huset utifall något småpyssel kan skapas åtminstone..)..

Min goa mormor fyllde år..något som helt hade trillat ur skallen på mig..

   


Men GRATTIS säger jag här och vi kommer med tårta och en blomsterkvast ikväll istället.. =)

 

Efter det blev det hemfärd..har ju en hel del att göra nu inför bröllopet men det var skönt med ett litet break.. <3

Av Suzana - 17 juni 2010 20:29

Har just tittat igenom lite bilder jag hade i kameran och hittade bla. denna bild på en underbar bukett jag fick utav älsklingen på morsdag..hmm..vad tror ni om en brudbukett inspirerad utav denna?

  

Gillar färgerna.. buketten innehåller alla mina favoritblommor..gerbera, ros och lilja.. kolla in knytningen runt stjälkarna..hmm..tror det kan funka med lite modiferingar..


Vad tror ni? =)

Av Suzana - 16 juni 2010 21:38

Hittade denna underbara utlottning inne på bloggen "huset utanför stan" och självklart vill jag ge er alla mina goa bloggvänner chansen att vinna en valfri virkad bokstav..så titta in här och delta du med! =)

 

  

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards